Spor trafikken på din side
Google Analytics er dit kighul
Det er hamrende vigtigt, at du har indsigt i dine besøgende. Ellers er alt SEO-arbejdet, Adwords-annonceringen eller Facebook-skriverierne lidt ligemeget. Hvis ikke du har en Google Analytics sporingskode på din side, så ved du stort set intet. Du ved ikke hvem eller hvor mange der besøger din hjemmeside, hvilke sider, hvor længe de er der, hvor mange sider de besøger og hvordan de når frem til en konvertering (køb, lead, nyhedsbrevstilmelding etc.)
Du skal med din Google-konto ind at oprette en Analytics konto, ejendom og mindst en visning. Og så skal du have sporingskoden lagt ind i headeren på alle dine sider. Så begynder det at ligne noget. Husk, at det kan også være en ide at filtrere din egen trafik fra. Både den hjemmefra, men især også kontoret.
Google Search Console
Førhen hed det Webmaster Tools. I dag hedder det Search Console. Det er eksklusiv adgang til mere kontrol med din hjemmeside i søgningsresultater og endvidere indsigt heri. Med Google Search Console kan du nemlig få indsigt i hvilke organiske søgeord der leder til dine sider. Hvilken placering du har på disse og hvor mange eksponeringer og klik du får.
Du skal altså sørge for at anvende Search Console, hvis du vil noget seriøst med din organiske trafik. Eller dit bureau skal have styr på det for dig. Det må du gerne spørge dem om.